Cum să îți organizezi eficient spațiul de lucru de acasă

În contextul declanșării pandemiei de coronavirus, foarte mulți dintre noi lucrăm de acasă de câteva luni bune. Cum criza sanitară este departe de a lua sfârșit, se impune să ne organizăm spațiul de lucru de acasă în așa fel încât să fim cât mai productivi.

Munca de acasă reprezintă o practică preferată de tot mai mulți angajați încă dinainte de apariția coronavirusului, practică favorizată de evoluția tehnologiei. Grație laptopurilor, smartphone-urilor, programelor și aplicațiilor specializate răspândite pe scară largă, putem opta pentru munca de acasă full time sau part time, după caz.
Dacă acum câțiva ani doar cei care lucrează în IT și multinaționale beneficiau de posibilitatea de a lucra de acasă câteva zile pe lună, în prezent vorbim de angajați din mult mai multe domenii de activitate care își onorează sarcinile de serviciu remote măcar o zi pe săptămână. De altfel, potrivit unui studiu realizat de ejobs (cea mai mare platformă de locuri de muncă din țara noastră), în anul 2018, 32,4% dintre participanți au spus că munca de acasă le dă posibilitatea de a petrece mai mult timp cu familia, iar 48% dintre aceștia au declarat că, atunci când lucrează de acasă, productivitatea lor este mai mare.

Dacă te numeri și tu printre cei care lucrează de acasă și vrei să știi cum îți poți eficientiza munca, parcurge articolul nostru și în mod sigur vei descoperi sfaturi și informații care îți vor prinde bine.

Înainte de toate, hai să vedem care sunt plusurile/minusurile telemuncii și ce presupune să-ți faci jobul din confortul propriului cămin!
Așa cum, probabil, știi, această opțiune are și avantaje, și dezavantaje. La capitolul avantaje, trecem în primul rând mediul familial și confortabil în care îți desfășori activitatea, care te poate ajuta să obții rezultate mai bune. În al doilea rând, trebuie menționat programul flexibil. Practic, îți poți face programul după cum consideri, atâta vreme cât predai proiectele la timp. Și pentru că tot am adus vorba de timp, un alt super-avantaj este că nu mai pierzi vremea în trafic. Zecile de minute sau chiar orele irosite de acasă până la locul de muncă și de la serviciu până acasă le câștigi pentru tine și pentru cei dragi. Lucrul de acasă vine și cu multă liniște, asta dacă nu ai copii, ceea ce înseamnă că te vei concentra mai bine pe ceea ce ai de făcut și vei fi mai productiv. Totodată, scapi de momentele dese în care erai întrerupt sau distras de la lucru de către colegi. Apoi, ai posibilitatea de a-ți schimba stilul de viață, făcând mai mult sport și mâncând mai sănătos. Să nu uităm nici de economiile importante pe care le faci, având în vedere că nu mai cheltui bani pe transport și mâncare. Nici salariul pe care îl primești lunar nu se diminuează, ba, dimpotrivă, poate să crească, dacă angajatorul este mulțumit de performațele tale. Nu în ultimul rând, petreci mai mult timp alături de familie, ceea ce este foarte important pentru echilibrul tău emoțional.
Pe de altă parte, și angajatorii au de câștigat atunci când le permit angajaților să lucreze de acasă. Mai exact, fac economii substanțiale cu chiria, utilitățile și transportul, economii pe care le pot investi ulterior în traininguri sau cursuri de dezvoltare pentru angajați.
Ei bine, toate beneficiile menționate mai sus îți dau o stare de libertate, care se traduce printr-o productivitate mai mare decât dacă ți-ai desfășura activitatea la birou.
În ceea ce privește dezavantajele, trebuie precizat că munca la distanță vine la pachet cu nevoia de interacțiune cu colegii și de apartenență la un grup. La aceasta se adaugă, adesea, lipsa de concentrare și întreruperile dese, provocate de copii sau de alți membri ai familiei, plus tentația de a lucra mai puțin pentru serviciu în favoarea rezolvării unor probleme personale.
Tocmai de aceea, trebuie să reții că, deși lucrezi de acasă și îți poți organiza programul după cum dorești, task-urile rămân aceleași și trebuie îndeplinite la timp. Ca atare, pentru a duce la bun sfârșit toate sarcinile zilnice, ai nevoie de o foarte bună organizare, multă disciplină, responsabilitate, maturitate profesională, determinare și perseverență.

Birou Wooden Art, Marlinda White – Mezoni

Câteva sfaturi pentru o zi de lucru de acasă productivă
Indiferent că ești jurnalist, broker sau IT-ist, munca remote poate deveni mult mai productivă decât cea de la birou, dacă te organizezi eficient. Uite câteva sfaturi și recomandări care îți pot fi de mare ajutor:
– În primul rând, fă-ți un program și încearcă pe cât posibil să te ții de el.
– În fiecare zi, pune în practică zicala cine se scoală de dimineață ajunge departe. Încearcă să respecți orarul de la serviciu și să te comporți ca și cum ai fi la serviciu.
– Dacă încă nu ai o agendă de lucru, este momentul să-ți faci una, în care să-ți notezi tot ce ai de rezolvat în ziua respectivă. Astfel, ai siguranța că vei „bifa” toate task-urile.
– Soluționează sarcinile cele mai dificile în intervalele orare în care știi că ai cel mai mare randament (de obicei, asta se întâmplă în prima parte a zilei) și ocupă-te de cele mai ușoare mai târziu.
– Chiar dacă trebuie să lucrezi atât online, cât și offline, încearcă să rămâi permanent conectat/ă cu cei din echipă și să fii la curent cu ce se întâmplă la birou.
– Impune-ți ca în timpul programului de lucru să stai departe de tentația canalelor de socializare. Nu de alta, dar știi că 5 minute pe Facebook nu sunt niciodată 5 minute, iar productivitatea ta va avea de suferit.
– Ia-ți câte o pauză de 5-10 minute la fiecare oră și vei vedea că te vei reîntoarce la lucru cu forțe proaspete.
– Locul din casă în care alegi să lucrezi te poate stimula să îți faci treaba mai bine, așa că ține cont și de acest aspect.
Dacă tot am adus vorba de spațiul în care îți desfășori activitatea acasă, îți oferim și câteva informații utile pentru a-l amenaja cât mai organizat și confortabil, astfel încât să te inspire să lucrezi cu mai mult spor.
La modul ideal, în fiecare locuință ar trebui să existe o cameră suplimentară care să fie alocată biroului. În realitate, cei care dispun de un astfel de spațiu dedicat lucrului de acasă sunt foarte puțini. Cei mai mulți dintre noi locuim la bloc și, ca atare, suntem nevoiți să ne amenajăm zona de birou în cadrul uneia dintre încăperile apartamentului. Unde s-ar preta cel mai bine o astfel de funcțiune? Ei bine, cel mai adesea, regăsim biroul de acasă în living, în dormitor sau chiar în balcon. Oriunde l-ai amplasa, cel mai important este să ai în apropiere o fereastră, pentru a beneficia de lumină naturală, care, în caz că știai, are un efect benefic asupra stării noastre de spirit și, automat, asupra productivității.
Având în vedere că vei lucra de dimineață până seara în acest loc, este esențial să-l amenajezi cât mai confortabil. Confortabil nu înseamnă însă foarte costisitor. Ideea e să ai în vedere câteva cerințe minime, pe care le detaliem în cele ce urmează. Astfel, dacă dispui de o suprafață generoasă, îți recomandăm să optezi pentru un birou mare, pe care să-ți așezi la îndemână toate lucrurile de care ai nevoie: laptop, imprimantă, telefon, agende, cărți, lampa de birou etc. În cazul în care ești condiționat de spațiu, cel mai indicat este un birou minimalist, precum acesta, sau un model de colț.

Birou Gina, Furny Home – Mezoni

Birou Gina, Furny Home – Mezoni

În afară de birou, îți trebuie, bineînțeles, un scaun ergonomic. Gândește-te că, petrecând atât de multe ore la calculator, este extrem de important să ai o poziție corectă a corpului și un confort ridicat. Ei bine, un astfel de scaun îți oferă posibilitatea să-i reglezi înălțimea șezutului, spătarul și brațele în funcție de propriile nevoi, astfel încât să-ți menții coloana vertebrală într-o poziție corectă.
O mini-bibliotecă sau câteva polițe + accesorii, completate de cutii, bibliorafturi și organizatoare, reprezintă un must-have dacă îți dorești ca biroul de acasă să fie perfect organizat și ordonat, astfel încât să găsești imediat lucrurile de care ai nevoie, fără să fie nevoie să pierzi timp și energie căutându-le.
De pe birou nu poate lipsi o lampă cu braț mobil, care își va dovedi utilitatea după lăsarea serii sau în zilele înnorate.
În afară de aceste obiecte practice și, evident, de o conexiune foarte bună la internet, nu trebuie să uiți nici de decor. Ei bine, acesta poate influența major atmosfera de lucru și, prin urmare, productivitatea, așa că acordă-i atenția cuvenită. Cel mai indicat ar fi să mizezi pe un design simplu, în acord cu restul amenajării interioare. De pildă, dacă încăperea în care se află biroul poartă amprenta unui stil modern, atunci, automat, și zona de lucru va fi în acceași notă, pentru un efect vizual coerent și armonios. Având în vedere că este vorba despre biroul de acasă, îl poți personaliza așa cum dorești, cu fotografii dragi, tablouri, rame foto, postere, mesaje motivaționale, decorațiuni sau plante. În definitiv, ceea ce contează este ca ambianța creată să te facă să te simți bine, să te încarce cu energie pozitivă și să te stimuleze să ai un randament optim.

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *